Dedicated To Wan

by - 11:11 PG

assalamualaikum
hye peeps

{ attention : entry panjang kalau tak sanggup nak baca jangan baca ekekeke }


that is ... my wan.. yes my beloved wan.. no one can take his place from my heart... even a thousand nice and amazing people come close to me they can't change him in my heart.. yes that my promise. ( nak jadi macam maria elena juga. kenal tak siapa tu. tak kenal sila kenalkan )

'' MY FAMILY MY PARIORITY ''

aku nak buat kronologi ni. bukan selalu aku nak buat kronologi. kan. so let start.

31 jan 2012 :

aku bersiap siap nak keluar dengan pikah nak pergi Aneka dia nak ambil lappy dia. entah dekat dia lappy dia rosak kot kan. so siap siap la. tak sempat nak belit shawl lagi pun. tetiba aku dengar acik zubai aku panggil '' kak long kak long ambil buah kelapa tangan ayah ketar. '' fine waktu tu semua panic include aku la. mahu tak panic kalau dah tengok tokwan aku macam tu. tokwan aku selalu juga jadi tapi tak seteruk macam sekarang. selalunya minum air kelapa ja dah okey balik. dah normal. tapi kali ni. lepas minum dia tak balik kepada normal balik. aku, acik zubai, mama tak tahu dah nak buat apa. 

urut urut tangan wan aku. bagi lembut sebab takut dia strok kan. after 15 minit macam tu wan aku teruk giler aku cakap dalam hati '' mungkin masa dia dah sampai kot kan '' memang tak boleh nak redha la waktu tu. memang rasa macam kalau tokwan aku pergi memang tak boleh nak lepaskan dia la. memang teruk giler waktu tu. kami call ambulance. dan sejam lepastu baru ambulance sampai aku kata what the hell la ambulance sejam baru nak sampai kalau orang tu nazak memang dah tak ada tahu tak. 

pastu pernah kawan tokwan aku kata kalau tokwan aku jadi macam tu lumur air garam. dan memang lepas lumur air garam. tokwan aku okey sikit and boleh cakap lagi. tapi dah tunggu ambulance lama sangat dengan kami semua bukan tahu macam mana nak handle orang yang almost kena strok. then tokwan aku memang teruk la lepas tu. bawa terus pergi PMC ( putra medical centre ). 

dan aku call semua makcik makcik aku. yang dekat dekat semua cepat la sampai. yang jauh tu lambat la sikit tapi apa yang aku tahu anak anak tokwan aku amazing. dengar tokwan aku sakit diorang terus drive dan balik kedah as fast as they can. dan aku respect semua. baru aku tahu bila kita tua benda yang paling berharga adalah anak anak yang baik yang sentiasa di samping kita bila kita sakit. bukan harta yang mengunung bukan harta yang kita kejar waktu muda tapi anak anak. dan aku cakap bila aku tua aku hope anak anak aku one day macam makcik makcik aku berkorban demi ibu bapa.

sampai dekat PMC memang doktor Imran Khan ( doktor tokwan aku yang selalu tokwan aku jumpa dia bila datang PMC ) dia cakap chances untuk tokwan aku 50-50 kami apa lagi semua macam Ya Allah apa kami nak buat ni. memang waktu aku sampai PMC semua muka tengah sedih sangat. memang macam tak boleh nak terima la kan. sebelum ni tokwan aku la yang selalu duk cakap dengan aku. aku selalu usik dia. tetiba dia hilang macam tu ja. aku rasa macam hanya orang yang alami ja tahu. apa yang aku rasa. 

seriusly tokwan aku kritikal sangat waktu tu. kena masuk ICU la. memang bila kami nak masuk ICU nurse tak bagi sebab ada pesakit kritikal. bila tngok ja siapa pesakit tu. katil tokwan aku. YASIN ja la pedamping seluruh family aku. saat tu. kami dah tak tahu nak buat apa. waktu tu memang wan aku guna mesin hayat la kan. then buat CT scan tu dia lalu depan kitaorang. aku nampak dia. dia macam sedar sebab dia duk tarik wayar wayar yang berselirat dekat muka dia. memang tengok tokwan aku waktu tu hanya Allah ja yang tahu. hanya keajaiban ja dapat ubah semua.

doktor Imran memang marah kami semua la ya la. hari before tu nak jadi tokwan aku dah rasa lain. tapi kami bawa dia pergi klinik biasa ja. tak datang PMC sebab dah malam kan. so memang ingat tokwan aku biasa biasa ja la. tapi tak sangka nak jadi macam ni. memang menyesal giler la kan. memang dokter Imran marah la kan. dah pesakit dia. dia yang rawat selalu. bila kali ni tokwan aku datang ja. terus memang pegang nadi pun dah tak ada la. dia macam frust la kan. macam kita bila kita selalu rawat orang tu bila jumpa ja kita keadaan dia teruk giler mahu tak kecewa. 

memang bergilir gilir jaga wan aku. bila malam ja mama and abah aku yang jaga wan aku. and aku teman tok aku dekat rumah. well ( i'm a good grandaughter kan ) . balik rumah pun tidur tak senyenyak mana pun.



1 feb 2012 - 2 feb 2012

hari hari kami datang wan still tak sedar lagi. aku masuk tengok wan aku tidur ja. ( attention dalam ICU tak boleh snap pic so tak ada gambar pulak ) memang gilir gilir jaga wan aku. PMC memang private hospital tapi duit waktu tu semua dah tak fikir apa yang penting wan aku sembuh. sebab tu aku kata duit berjuta pun bila sakit tak ada guna. duit hanya boleh bantu kita bila kita sakit bila kita perlu bayar untuk sembuhkan kita tapi chances untuk sembuh tu besar ke ? chances untuk sembuh 30% tapi tenaga seseorang yang mampu memberi miracle dalam hidup seseorang. 

tenaga : 
tenaga manusia sentiasa berjaga malam untuk make sure kita sihat.
tenaga manusia yang sentiasa bacakan yasin di telinga kita.
tenaga manusia yang sentiasa lafazkan kalimah syahadah di pendengaran kita.
tenaga manusia yang ulang alik menjaga makan minum kita tanpa merungut
tenaga manusia yang mengangkat kita saat kita tak mampu buat sendiri.

semuanya kudrat manusia bukan duit. yes kita boleh upah orang buat semua tu tapi sama ka? tangan seorang anak yang menyentuh kita saat kita sakit dengan tangan seorang insan yang dibayar untuk jaga kita . SAMA KA? hurmmm?? sama?? totally DIFFER.

3 feb 2012 :

alhamdulilah wan aku dah sedar. bila aku pergi ja . alhamdulilah dia kenal kami semua. doktor Imran pernah kata. kemungkinan besar half ingatan dia akan hilang. tapi syukur Allah lagi berkuasa wan aku ingat kami semua. dan dia boleh kata apa

'' aku lapar la , nak makan last aku makan 2 keping roti ja hari tu ''

aku kata wow. last day 3 hari lepas dia boleh ingat. kalau aku lepas bangun sah tak ingat. pergh otak tokwan aku. dasat. aku masuk aku tengok dia. memang ish kalau tak kuat memang menangis la. tapi aku kan suka BERLAGAK kuat. tahan ja air mata. ( teruk punya perangai )

doktor imran kata '' hari tu u datang u sudah mati sekarang u hidup balik makan kena pantang '' ( dia orang pakistan so jangan imagine dia melayu ok. nama dia Dr. Imran Khan . chances untuk dia pandai cakap melayu memang tipis wahahah )



4 feb 2012 - 5 feb 2012 :

hari yang semua orang suka sangat tokwan aku dah pindah masuk ward biasa. ward wan aku ada 3 orang ja. ada seorang tu prof dia kena hati dia berair kalau tak silap aku then ada pesakit seorang lagi muda ja tua pada aku sikit kot dia kena masalah usus berdarah kot aku pun tak sure dengar mak dia duk cerita dekat wan aku. aku dengar ja la. mata ke novel telinga ke tokwan aku. 


tapi wan aku tu kalau dengan makanan lalu betul. orang lain kalau sakit mesti makan tak lalu tapi wan aku aishhh dengan makanan lalu sungguh. tapi tak apa lah asalkan makanan yang kena pantang tu .

dan aku selalu lepak dekat kerusi depan counter floor wan aku sebab aku tak tahan sejuk. ya la aku selesema. pergh bilik tu air cond aku ni dah la demam memang asyik keluar masuk room tokwan aku ja la. sampai aku boleh ingat setiap bilik tu ada siapa. yang paling aku ingat ada satu room tu. dia rajin keluar masuk sampai aku cam muka dia. 



8 feb 2012 :

wan is back home. ok wan WELCOME TO PAK ALI'S VILLAS wahahah... villas de vegas... kui kui kui. tak ada la pulak pic yang aku nak snap waktu dekat rumah ekekke... aku kan cucu mithali weheee duduk dengan wan and tok aku la.. ( mithali la sangat werk :P )

aku jadi nurse peribadi tokwan aku yah.. wahaha nurse yang sangat modern. jaga sambil berinternet... kurang asam sungguh. tak apa asalkan tokwan dah sembuh syukur...

cuma kaki wan aku tak kuat lagi tu. kena pegang dia lagi waktu dia nak jalan. 

...................................................................

dan semuanya miracle bagi kami semua iamgine wan aku yang dokter cakap hanya 50-50 untuk hidup boleh bangun semula dan jadi macam biasa. memang keajaiban Allah. dan dokter pun kata. memang tak sangka la kan. Allah lagi berkuasa pada kita. kita hanya mampu berdoa. doa dan terus berdoa. tanpa doa manusia lumpuh.

sewaktu jaga wan yang dah sembuh. see sempat lagi snap. aishhh teruk kitaorang ni.


done with cerita my wan..
thanks to my best friend for ever.. yang selalu tanya tentang wan aku and bagi moral support... ( ecceceh kawan aku semua nak try jadi motivater... )

bye
see ya..

p/s : duit boleh cari tapi ayah ibu wan tok adik kakak abang makcik pakcik sepupu anak saudara mak saudara bapa saudara. hanya ada 1 dalam hidup kita. mungkin banyak tapi hanya 1 ja yang kita ada. mugkin kita ada 20 orang makcik tapi dalam 20 tu semuanya berbeza. sayangilah orang yang sentiasa ada disamping kita bila kita memerlukan mereka.

I LOVE ALL MY FAMILY.
yes PAK ALI'S FAMILY 

dengar and hayati



You May Also Like

2 000 orang comment