Cara Nak Kenal Jenis Kulit / Skin Type

by - 2:40 PTG

 Hi!

Selamat berpuasa. Dah hari ke4 kan, semua ok ka tu? Semangat nak kejar pahala jangan kendur lagi ok. Terus semangat sampai lah bila bila, kira macam sampai kita masuk ke syurga. Ha macam tu.

Hari ni aku nak cakap tentang, jenis kulit. Macam mana nak kenal jenis kulit. Aku sebelum ni pun ragu ragu juga jenis kulit aku jenis apa, sebab bila basuh muka, rasa kering, bila dah lama rasa berminyak pula, kadang kadang rasa macam ok ok ja.

So ini cara mudah aku ajar untuk check skin type masing masing.



Helok weyh kalau ada skin macam ni, tapi tu la rasa abnormal pulak sebab skin tak da cela. Tapi semua orang nak skin yang macam ni.

Tapi, fokus utama aku, aku nak kulit yang sihat ja, so sekarang aku guna retinoid, Masyaallah, kulit muka aku tengah purging. Azab. hahahahaha. Tapi kena bersabar lah anak anak. Nak cantik kena sabar kan.

Ok kita kembali, 

Cara nak kenal jenis kulit. Kita ada 4 skin type yang common yang memang semua orang alami dan hadapi.
  • Kulit Normal / Normal Skin
  • Kulit Kering / Dry Skin
  • Kulit Kombinasi / Combination Skin
  • Kulit berminyak / Oily Skin
Macam mana nak tahu?
Macam mana nak kenal?



Apa yang awak boleh buat untuk kenal pasti skin type, ini cara paling mudah nak check.

  1. Cuci muka dengan cleanser, apa apa jenis cleanser yang awak guna.
  2. Jangan apply apa apa skincare routine.
  3. Biarkan kulit muka bebas dari sebarang product selama 1 ka 2 jam.
  4. Lepas tu rasa dengan jari.
  5. atau
  6. Tempek tissue dekat muka, koyak koyak sikit then tempek lah dekat dahi, pipi, hidung, dagu.
Cara nak kenal

Kulit Normal / Normal Skin
Rasa biasa ja area T zone dengan pipi, tak kering dan tak berminyak. 

Kulit Kering / Dry Skin
Rasa ketat ja muka, rasa tegang, rasa macam nak gerak pipi ka mulut pun rasa macam flaky tu.

Kulit Kombinasi / Combination Skin
Area T-Zone (dahi, hidung, dagu) rasa berminyak tapi area pipi rasa kering dan tegang.

Kulit Berminyak / Oily Skin
Seluruh muka rasa berminyak, memang nampak shiny ja kalau tengok. 

.........................................................................................................................................................

So lepas ni boleh la beli produk ikut jenis kulit masing masing, so tak tersilap dah la beli produk. Semoga bermanfaat dan bantu awak yang tengah pening fikir jenis kulit apa dan produk jenis apa nak guna.

ok, bye~~~~~
Nanti kita cerita pasal kulit lagi, okie!



You May Also Like

0 000 orang comment