Produk Untuk Hilangkan Whiteheads & Blackheads

by - 8:45 PTG

 Hi!

Hari ni aku nak cerita jenis jenis jerawat dan cara merawat atau jenis bahan apa yang sesuai untuk rawat setiap jerawat yang naik dekat muka kita tu. Aku tahu ramai yang struggle nak hilangkan jerawat dan aku salah seorang yang masih struggle nak hilangkan setiap kali dia datang.

Jerawat aku selalu datang bila aku ada event penting atau pun, minggu nak keluar dengan kawan kawan, entah dendam apa jerawat tu dengan aku, setiap kali tu mesti dia naik. Sedangkan tak ada pulak aku beria tukar skincare atau try apa apa produk baru ka apa.

So aku nak cerita 2 jenis jerawat juga dan 2 ni memang tergolong dalam kalangan jerawat juga.

1.Blackhead

2.Whitehead


JENIS JENIS JERAWAT



BLACKHEADS

Blackheads terjadi disebabkan oleh sel kulit mati yang tersumbat, selalunya bila kita jarang exfoliate muka, so minyak minyak, kesan sunccreen, kesan apa apa jenis yang kita letak dekat muka, tak dicuci dengan betul akan mengakibatkan tersumbat dan tidak di scrub/exfoliate.

Selalunya kita akan nampak macam hitam hitam ada dekat hidung, dahi atau dagu. Selalu tempat yang berminyak. 

Sebaiknya exfoliate muka seminggu sekali atau seminggu 2 kali. Ikut jenis kulit. Ikut ketahanan kulit masing masing. Boleh tolerate atau tak untuk exfoliate ikut berapa kali yang diperlukan.

Cara hilangkan:

Exfoliate 1x/2x seminggu.
Masker 1x/2x seminggu.

Boleh guna:

AHA/BHA

Salicylic Acid



Lactic Acid


Clay Mask




WHITEHEADS

Whiteheads terjadi disebabkan oleh pori pori tersumbat, selalunya bila kita ada guna moisturizer yang thick sangat dan tak sesuai dengan jenis kulit, sebab tu lah tersumbat segala macam dan akan naik biji biji kecik dekat kulit.

Selalunya bila kita sentuk area hidung, dagu atau dahi rasa tak smooth, rasa macam ada biji biji tu. Kalau kata awak picit dekat hidung tu kadang kadang dia keluar ja tapi bila kita buat macam tu, liang pori akan terbuka dan boleh jadi macam ada kesan lubang dekat hidung kadang kadang.

Cara nak hilangkan dia, masih sama kena exfoliate, kena buang semua segala macam yang tersumbat dekat kulit tu. Jangan dibiarkan.

Boleh guna:

AHA/BHA

Glycolic Acid


AHA

So ada few produk yang aku guna dan worth it untuk hilangkan whitehead and blackhead. Tapi kalau rajin lagi ada satu tips yang awak boleh try. 

1. Cuci muka guna air suam.
2. Cleanser oil dan gosok gosok dekat muka 15 minit macam tu.
3. Ambik kapas tekan tekan dekat tempat yang rasa macam ada blackhead and whitehead.
4. Cuci muka dengan cleanser.

Done!
Insyaallah keluar, selagi dia tak sedegil degil mana lah. Kalau dah degil sangat, exfoliate ja muka, tak payah nak kasar kasar sangat dengan kulit. Lembut lembut ja.

Semoga bermanfaat. 
Bye.


You May Also Like

0 000 orang comment