Autisme

by - 4:22 PTG

assalamualaikum
hye peeps

9b8cc274111d46bad53dc0bb05fdd8f8_large

hari ni kita cerita tentang autisme nak tak ? 
tahu tak autistik tu apa?
tadi ada juga budak budak dekat facebook tak tahu tentang autisme so dengan bantuan wikipedia aku akan bagi explanation dekat sini.

" autisme merupakan kecacatan perkembangan tegal (Bahasa Inggerispervasive developmental disorder) yang melibatkan fungsi otak. Autisme dianggap sebagai sejenis kecacatan neurologi dan bukan kecacatan psikiatris (Bahasa Inggerispsychiatric disorder) mudah, walaupun ciri-ciri biasa termasuk masalah dengan perhubungan sosial, dan komunikasi emosi, dan juga pola biasa berkaitan dengan minat, aktiviti dan perangai. Autisme juga melibatkan masalah dengan integrasi deria. Biasanya, autisme kelihatan pada usia awal tiga tahun. Dianggarkan bahawa autisme membabitkan dalam 2 hingga 6 kes setiap 1,000 orang, dan autisme 4 kali lebih kerap dalam kanak-kanak lelaki berbanding perempuan . Autisme lebih kerap dikalangan lelaki berkulit putih. "

faham dah autisme tu apa? aku jenis tak suka la bila ada manusia yang menghina dan mengabaikan kanak kanak yang menhidap autisme. bagi aku semua ni bukan diorang nak tapi mugkin tuhan lebih kenapa dia mencipta kanak kanak itu sepeti ini. mesti ada reason kan. siapa kia nak judge diorang.

actually budak autisme ni mampu berdiri atas kaki diorang sendiri contoh manusia yang paling kita kenal la kan.

albert enstein = sainstis terkenal
bill gates = pencipta microsoft

diorang ada autisme tapi see diorang mampu membawa something yang buat dunia bangga dengan diorang. so siapa kita nak menghina budak autisme. siapa kita nak menghukum diorang. diorang juga manusia yang ada perasaan. apa salahnya kita layan diorang sama macam kita layan orang lain.

kanak kanak austisme tak bodoh cuma sifat diorang macam tu. dan mereka mereka ini seorang yang unik yang boleh buat aku senyum sendiri bila melayan diorang. yes nak jaga kanak kanak macam ni bukan senang tapi why not kita sabar dan layan diorang macam manusia bukan macam binatang.

tu ja la kot yang aku nak cakap.
jangan menghina dan menghukum orang.

bye


A - Always
U - Unique
T - Totally
I - Interesting
S - Sometime
M - Mysterious


You May Also Like

6 000 orang comment