Bukan Machine

by - 6:23 PTG

Assalamualaikum


sekarang aku ambil masa yang lama untuk update benda baru dalam blog usang ni, kadang kadang buka new post tapi close balik sebab tak da benda untuk diceritakan, kadang kadang rasa no life ja, nak tulis apa? nak cerita apa? sometime rindu nak menaip panjang panjang tapi terfikir nak menaip apa? kesian dengan diri sendiri. so now masih tak da benda nak menaip panjang panjang but ada something dalam mind yang berlari lari untuk diluahkan. 

cerita tentang diri, tentang kita, tentang manusia, tentang human, tentang awak, saya, kita, kami, mereka. manusia, itu bukan machine, yang boleh diprogramkan, yang boleh ditekan sini sana, yang boleh disepak tendang, yang boleh dibelai lemah lembut, yang boleh dicakap sesuka hati, kita manusia yang punya akal untuk fikir, yang punya rasa untuk marah, yang punya perasaan untuk diluahkan, yang punya sensitivity bila ada benda menghiris hati.

bila bercakap berfikirlah siapa dihadapan kita, kalau dia bukan kawan baik kita, jaga setiap percakapan, jaga setiap tingkah laku, yes kawan baik you can be anybody you want, cause they know who you are, but someone else, they do not understand you, like your best friend do. so, behave. sometime maybe orang yang kita baru jumpa, baru kenal, tak boleh terima diri kita, so you have to understand. 

dan manusia bukan mesin yang tak rasa sakit bila disakiti, yang tak rasa terluka bila terjatuh, come on we're the same, so why you think she as a machine? never feel what she feel. mungkin dia mampu jadi kuat tanpa sebarang air mata bila dia jatuh, tanpa sebarang suara bila dia terluka, tapi tahukah kita apa yang dia pendamkan? sometime, dia perlu bereaksi kuat untuk buktikan dia mampu berdiri dihadapan semua orang, sedangkan bila dia sendiri, kaki dia tak mampu berdiri. 

But I'm only human
                   And I bleed when I fall down 
I'm only humanAnd I crash and I break down 
Your words in my head, knives in my heart 
You build me up and then I fall apart'
Cause I'm only human "



You May Also Like

3 000 orang comment